Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta Pohjois-Karjalan Sähkö
Asiakkaana 21.11.2019

Joensuun Maila pyörii yhteistyön voimalla

Pitkän ja ansiokkaan uran pelaajana tehnyt Jonne Kemppainen laittoi viime kauden päätteeksi räpylänsä naulaan ja pyörittää nyt Joensuun Mailan toimintaa ensimmäistä kauttaan kokopäivätoimisesti. Tulosten perusteella sisäpelin pelaaminen onnistuu hienosti myös toimiston puolella.

Seuran toiseen perättäiseen Suomen mestaruuteen päättynyt kausi oli värikäs ja tekemisen täyteinen niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin. Finaaleissa oli vastassa kaksi sen hetken kovakuntoisinta joukkuetta. Ensimmäisessä ottelussa Sotkamossa JoMa vei avausjakson luvuin 13-4. Siitä lähtien Sotkamo alkoi kuitenkin tulla pelillisesti yhä lähemmäs ja lähemmäs. Neljäs loppuottelu Joensuussa kulki pitkään Jymyn hallinnassa ja ottelu­sarja näytti jo väkisinkin venyvän viidenteen otteluun Sotkamoon, mutta Allu Rautaisen viuhuva kakkosrajan puhkaisu supervuorossa siirsi joensuulaiset 3–0-­johtoon ja sen myötä mestaruuteen. Pienestä oli kiinni jälleen.

– Kauden alkua varjosti jonkinasteinen loukkaantumissuma. Parhaimmillaan neljä avainroolin pelaajaa oli erityyppisten vaivojen vuoksi poissa kokoonpanosta ja harjoitteluringistä. Se olikin suurin tekijä siihen, miksi alkukauden kaikki matsit olivat vähän vaikeita. Kokeneempien pelaajien tason nosto ja nuorempien pelaajien esiintulo ratkaisevilla hetkillä toivat sen pienen edun, joka lopulta mestaruuteen riitti. Jos oltaisiin menty viidenteen matsiin Sotkamoon, olisimme olleet todella kovan paikan edessä, tunnustaa Jonne Kemppainen.

Ottelukuvat: J-P Hirvonen

Peliä pelataan katsojille, mutta talous riippuu yrityksistä

Pesäpallon pelaaminen valtakunnan huipputasolla edellyttää Joensuun Mailalta yltämistä noin 800 000 euron vuotuiseen liikevaihtoon. Harva varmaan tietää, että tästä summasta reilut kolme neljäsosaa tulee seuran kolmeltasadalta yhteistyöyritykseltä ja loput lippu-, ynnä muista tuloista. Osa kauden kotiotteluista on jopa tappiollisia, kun pääsylipputulot eivät kata ottelun järjestämiskustannuksia.

– Kyllä se vaan niin on, että ilman yrityksiä ei pesistä tällä tasolla pelattaisi, vahvistaa Jonne Kemppainen. Paikalle saapuva yleisö on totta kai tärkeä, sillä heillehän peliä ensikädessä pelataan ja katsojat tunnelman ja  tarvittavan jännitteen luovat. Kysymys on katsojien kannalta urheiluviihteestä ja yritysten kannalta urheilumarkkinoinnista. Seuran tehtävänä on tarjota molemmille parasta mahdollista vastinetta rahalle. Katsojan pitää viihtyä ja saada jännittäviä urheiluelämyksiä, ja yrityksen tulee saada liiketoiminnallisia hyötyä mukanaolostaan, luettelee Kemppainen.

– Pohjois-Karjalan Sähkö itse asiassa poikkeaa edukseen useimmista kumppaneistamme siinä, että yritys on erittäin hyvin kartalla urheilumarkkinoinnin mahdollisuuksista liiketoiminnassaan ja vaati sen myötä yhteistyöltä tiukemmin tuloksia. Vaatimustaso on kovempi ja osaltaan pakottaa meidätkin kehittämään palvelujamme ja vastinetta koko ajan.

”Paketti ei ole koskaan valmis”

Entä mitä mies itse, kaikki on nähty pelaajana, on oltu pesäpallomaailman huipulla, kaksi perättäistä mestaruutta ja hieno ura urheilijana, vieläkö liekki sisällä roihuaa?

– Kyllä tätä homma on kiva tehdä, mutta vain niin kauan, kun on jotain annettavaa tälle lajille. Tässä hommassa on mentävä koko ajan aallon harjalla ja tuotava koko ajan uutta tarjolle – paketti ei ole koskaan valmis. Vielä toistaiseksi virtaa ja ideoita siihen on riittänyt. Pidemmällä tähtäimellä suomalaisen urheilun kehittäminen laajemmin kiinnostaa ja miksei myös jonkun toisenkin lajin parissa, pohtii Kemppainen.

Lisää luettavaa

Kohti sähköistä tulevaisuutta

PKS täyttää tänä vuonna 75 vuotta

PKS:n asiakaspalvelu siirtyi Iso Myyhyn

Sähköliittymä kesämökille

Sähköt mökille nettipalvelusta

Talvihintoja kohti

Seuraa meitä

Seuraa Pohjois-Karjalan Sähköä sosiaalisessa mediassa.

Pohjois-Karjalan Sähkö Facebookissa Pohjois-Karjalan Sähkö Youtubessa

www.pks.fi